Ademtherapie

Bij een juist adempatroon wordt de natuurlijke energie goed verdeeld. Daardoor worden de hersenen gevoed en komt er een aanzienlijke verbetering van de emotionele, geestelijke en lichamelijke balans tot stand. Klachten zoals dyslexie, adhd en daarop lijkend gedrag, onzekerheid, angsten, slapeloosheid, buikpijn en nervositeit, etc. kunnen daarmee verholpen en voorkomen worden. Kinderen met weinig levenslust en zelfvertrouwen, kinderen die zich vaker dan andere kinderen eenzaam of depressief voelen en kinderen met snel wisselende stemmingen kunnen heel veel baat hebben bij goed leren ademen.

Ademen gebeurt vaak op de verkeerde manier, namelijk hoog in de borst, waardoor het middenrif naar binnen getrokken wordt. Hierdoor ontstaat een te hoge druk in het middenrif en in de longen, waardoor de energie naar boven stijgt. De energie in het hoofd maakt dat er een te grote druk op de hersenen komt te staan en dat ook de keel onder druk staat. Ook kinderen ademen vaak oppervlakkig waardoor de energie niet op de juiste wijze door hun lichaam kan stromen. Veel lichamelijke en emotionele klachten waar kinderen last van hebben ontstaan door een onjuist gebruik van de adem.

In de ademtherapie werk ik met verschillende oefeningen die dagelijks thuis herhaald moeten worden. Zeker in het begin zullen kinderen die met ademtherapie werken voor het goed uitvoeren van de oefeningen de hulp van hun ouders of begeleiders nodig hebben. U krijgt dan ook na de eerste behandeling een overzicht van de oefeningen met instructie mee naar huis.

literatuur:

Ademen wij vanzelf?

Bram Balfoort en Jan van Dixhoorn


© 2009 Praktijk Samen, Holistische kindertherapie te Voorburg omhoog